Nieuwsitem van 15-09-2015
NVWA start onaangekondigde controles
Driekwart jaar na invoering van de allergenenwetgeving gaat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) hierop controleren. Bedrijven kunnen –onaangekondigd! -controles verwachten hoewel nog niet geheel duidelijk is hoe deze controles precies eruit gaan zien.
Persvoorlichter Tjibbe Mastenbroek van de NVWA geeft aan dat vooral wordt gekeken of de wet goed geïmplementeerd is. ‘Aangezien dit bij niet voorverpakte producten op verschillende manieren ingevuld kan worden zal de NVWA haar controle hierop aansluiten. Basis is dat de consument geattendeerd moet worden en dat het bedrijf de juiste informatie moet kunnen geven. Wij hebben ook vragen gekregen, van zowel consumenten als ondernemers . Er wordt vooral gedacht dat alle ingrediënten op de kaart vermeld moeten worden. Dat hoeft niet. Als de allergenen maar duidelijk zijn. Het is zelfs genoeg als er ergens op de kaart staat: ‘Vragen over allergenen? Meld ze ons.’ Aan de hand van de resultaten willen we bekijken of er meer informatie en controles nodig zijn.’ Mastenbroek zegt dat het nog niet bekend is of bij geconstateerde overtredingen een boete wordt opgelegd. ‘Of er sancties opgelegd moeten of zullen worden zal in de praktijk moeten blijken.’
Eerder werd door de autoriteit gemeld dat vermoedelijk aan de hand van overzichten van producten, etiketten, afspraken in het horecabedrijf en opgedane kennis (NVWA ondersteunde opleiding) inspecties zullen worden gedaan. Boetebedragen zijn wettelijk vastgelegd: €525 voor kleine bedrijven en €1050 voor grote bedrijven (met meer dan vijftig werknemers).
Op de site van de NVWA wordt er iets strenger geformuleerd. Hier staat: ‘Als de informatie over gebruikte allergenen in uw producten niet klopt of als deze niet begrijpelijk is voor de gast, kan er een boete worden gegeven door de NVWA. U bent niet aansprakelijk als uw gast niet aangeeft dat hij/zij een voedselallergie heeft en een ‘verkeerde’ keuze maakt. Als gasten dit wel aangeven en de bediening geeft verkeerde informatie, dan kunt u wel aansprakelijk worden gesteld. Kortom: het gaat erom dat de juiste informatie wordt gegeven door alle medewerkers.’
Bron:
Misset Horeca nr. 17, volledig artikel verschijnt op 02-10-2015