Nieuwsitem van 05-11-2012
Horeca niet goed voorbereid op allergievrij bezoek
Horeca en ambachtelijke bedrijven krijgen vrijwel dagelijks vragen van gasten over allergenen. Steeds vaker worden producten speciaal bereid, zoals gluten- of lactosevrij. Vrijwel elk restaurant geeft aan op aanvraag te koken zonder bepaalde allergenen. De keuzemogelijkheden voor de gast met een allergie nemen daardoor toe.
Uit Nederlands en Iers onderzoek blijkt echter dat restaurants niet goed voorbereid zijn op een allergievrij bezoek. Uit beide onderzoeken blijkt dat veel bedrijven van goede wil zijn, maar vooral door kennisgebrek fouten met mogelijk ernstige gevolgen maken. In Nederland wist slechts 14% van de ondervraagde bedrijven vijf eenvoudige en praktische vragen over voedselallergie goed te antwoorden (zoals mag mayonaise bij een kippeneiallergie?). In Ierland werd veelal een allergeen ingredient achterwege gelaten, maar werden geen maatregelen genomen om kruisbesmetting te voorkomen. Zo werd glutenvrij brood gesneden op snijplanken voor gewoon brood. Uit eerder Iers onderzoek bleek al dat 10% van de glutenvrij aangeprezen producten in restaurants gluten boven de wettelijke norm van 20 ppm bevatte.
Bijna alle bedrijven geven aan dat productkennis belangrijk is, maar slechts de helft traint het personeel hierin.
Eind 2014 is het wettelijk verplicht om allergeneninformatie te verstrekken over veertien allergenen. Geen enkel onderzocht Iers bedrijf kende deze veertien allergenen en de grote meerderheid was niet op de hoogte dat wetgeving in aantocht is.
Beide onderzoeken adviseren om kennis over allergenen en producten bij ondernemers en personeel te verbeteren.
TIP: Volg onze cursus Allergenen Cursus Horeca en Zorg.
Bronnen:
Allergie en Voeding 2012/3 Je zorgen maken mag! Maxine van Dam en Lysbeth Wiersma
Food Safety Authority of Ireland October 2012 Control and Labelling of Food Allergens in Catering Establishments